Elegant Rose - Working In Background

Sebelum Bercuti

Ha gini la dianya bila dekat2 nk gi jenjalan..... penyakit pun datang la bertandang, penyakit MALAS le tu penyakit apa lg kan.  Nk bercuti lagi seminggu lebih, tapi hati dan perasaan dah melayang ntah ke mana.

Memandangkan tengah berpenyakit yg x dak ubat tu sekarang ni, maka I nk share ngan kengkawan apa yg selalu I buat sebelum pegi bercuti ke tempat2 yg I belum pernah pegi sebelum ni...

Skrg ni kan mmg style beli tiket flight dulu.... asal ada murah ja sambar kemudian baru fikir pasal hal2 lain. Lepas ja beli tiket I will start baca blog2 yg ada bg info pasal tempat2 tu.  Kalau nk travel sendiri cari info pasal kereta sewa, schedule atau mcm mana aturan perjalanan tu, mula dari mana ke mana dan perjalanan tu akan ambil masa berapa lama. Dan kalau nak cari tour guide pulak, cari nama2 yg blogger2 tu rekemenkan. 

Lepas dh tahu kita nk kemana dan pasti kt mana kita nak stay suma tu baru kita start cari hotel, skrgkan senang nk cari hotel ada AGODA lah, BOOKING lah, TRIPADVISOR lah dan macam2 lagi lah.... but 1 prefer booking.com sbb so far belum pernah ada any hidden charges.  

Selain hotel, tengok jugak tempat mana yg kita kena lawati, ada fees tak kalau nk masuk, apa yg boleh dan apa yg x boleh buat atau dibawa masuk kt sesuatu tempat tu.  Semua tu perlu diambil kira unless korang mmg jenis yg bawak duit berkepuk2 lah.  

Penting jugak cari info pasal shopping, jgn main terjah je dan x tau apa2 maka kita dengan sendirinya menghulurkan kepala kita untuk disembelih org peniaga2 di tempat2 tu.  Contohnya kalau kt Indonesia, kita kena beranikan diri tawar separuh dari harga yg diletakkan peniaga kt sana.  

Selain dari tu... penting jgk ambik tau info2 keselamatan.  Akan ada blog yg share cerita2 kena tipu dgn peniaga, dgn driver teksi, dgn tour agent dan macam2 lg.... so dari situ kena tau apa yg perlu kita elakkan supaya kita x tertipu.

Masa pegi vietnam ujg tahun 2013 ari tu, ada pembantu Hajah Bashiroh datang bercerita dengan kitaorang yang ada pelancong dari Malaysia kena tipu dan rompak sehari sebelum tu. Ceritanya mcm ni, 2 org wanita pergi ke HCMC untuk beli kain pasang dan telekung.  Niat dorang nk balik berniaga kt Malaysia.  1st day dorang borong kain dan telekung di Benh Thanh dan jugak di kedai Hajah Bashiroh.  Bila dorang balik ke hotel, datang 2 org lelaki yg pandai berbahasa Melayu (mmg ramai yg pandai ckp melayu kt HCMC tu) dan offer akak ber2 tu kain dan telekung dgn harga kilang dan jauh lebih murah dari yg dorang beli sebelum tu.

Lelaki tu cakap dengan akak2, dorang boleh bawak pegi tengok kilang dorang yg x jauh dr pekan dan kalau akak tu nk beli, dorang akan bg harga murah dan kalau x nak dorang x kisah.  Disebabkan excited akak ber2 tu pun janji dgn lelaki2 tu tuk pergi ke kilang dorang the next day.  Tiba hari yg dijanji dorang tu dtg jemput akak2 naik motor, sampai di tempat yg konon kilang tu barulah akak ber2 cuak sbb tempat tu kosong dan yg ada kt situ hanya beberapa org lelaki yg dorang x kenal (mestila x kenal kan.... dh nama pun kt negara org) dan org2 tu terus rompak dan ambik suma brg akak2 termasuklah henfon.

Mujurlah x diapa-apakan dia ber2.... lps dh rompak dilepaskan akak ber2 tu kt tepi jalan.  Akak2 tahan teksi dan bgtau suruh bawak ke kedai Hajah Bashiroh dan pembantu Hajah yg dtg jumpa ktorg tu la yg temankan akak ber2 pegi buat polis report.  Bayangkanlah dari pegi ke sana nk beli barang utk buat bisnes sudahnya kena tunggu suami masing2 mskkan duit tuk byr duit hotel dan duit makan segala.  Kesian sgt .....

Tu kt luar negara, kt tempat kita pun ada gak, Langkawi contohnya..... bulan 12 ari tu I bawak arwah ayah ngan mak pegi Langkawi ziarah org meninggal dan dlm feri nak balik ke Kuala Perlis ada seorang abang bercerita dengan I.  Dia sekeluarga datang dari Melaka datang dengan 4 buah kereta.  Few months sebelum bercuti dorang dh cari agent tuk carikan kereta sewa dan tempat tinggal kt Langkawi untuk 4 hari 3 malam. Dorang dh bayar dengan agent RM1300 dan nak dijadikan cerita masa hari dorang bertolak, agen tu bagitahu dia cuma org tengah dan org yg uruskan utk dorang dh lari.  Abang tu berkeras suruh agent cari jgk tmpt tggl dan kereta utk dorang atau pulangkan balik duit, malangnya sampai dorang dh tiba kt Langkawi masalah belum gak settle.  

Sudahnya abang tu pegi buat polis report dan tunjukkan sekali bank slip duit RM1300 yg dia bg pd agen dan akhirnya agen bayar balik jgk duit dorang dalam balai.  Memang la duit dpt balik tapi keadaan dh jadi haru biru, percutian yg sepatutnya seronok dh jd lain, dah kena cari kereta sewa ngan hotel balik semula.  Mujur ada yg kosong, kalau tetiba suma keta dan tempat fully book macam mana......

So cerita2 begini pun kita kena ambik kira bila kita nk bercuti ke mana2..... kalau kt tempat sendiri pun kadang kita ditipu inikan lg kt tempat org kan..... semoga kita dijauhkan dr benda2 gini.

Lepas dh dpt semua info, jgn lupa buat list supaya kita x lari track nnt..... contoh list yg I penah buat mcm yg kt bawah ni ar.....



(mak ai panjangnya cita.....) 

So itu ja lah..... kalau nk tanya apa2 tinggalkan komen yer. SEKIAN 

2 comments:

  1. kalau sempat..... yg penting ada dlm list kan, supaya jgn terlepas ihihihihi tak sabar nyer x sabar nyerrrrrrr......

    ReplyDelete